Nye driftsvedtekter i Granbuska barnehage 2016

DRIFTSVedtekter for Granbuska Barnehage SA

Fastsatt på årsmøte 18 mai 2016

 

 

 

  1.          BARNEHAGENS SAMARBEIDSUTVALG (SU)

1.1       Foreldrerådet, de ansatte og styret velger hver 1 representant til samarbeidsutvalget.

1.2       Styrer har møte-, tale- og forslagsrett i samarbeidsutvalget.  Styrer har ikke stemmerett med mindre vedkommende er valgt representant.

1.3       Foreldrerådet og de ansatte velger medlem til samarbeidsutvalget for et år om gangen.    Styrets representant velges for to år om gangen.

1.4       SU konstituerer seg selv.

1.5       SU er beslutningsdyktig når minst halvparten av medlemmene er til stede, og minst to av gruppene er representert.  Ved stemmelikhet har lederen av utvalget dobbeltstemme.

 

  1.          OPPGAVER OG RETTIGHETER FOR SAMARBEIDS UTVALGET(SU)

2.1       SU skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ mellom foreldrene, personalet og styret. 

2.2       Fastsette årsplanen for barnehagens pedagogiske virksomhet jf. § 2 i barnehageloven

2.3       SU skal bli forelagt og har rett til å uttale seg i saker som er av viktighet for barnehagens innhold, virksomhet og forholdet til foreldrene.  Slike saker er blant annet forslag til budsjett, endringer i vedtekter, endringer i foreldrebetaling, andre driftsendringer, utnyttelse av ute- og innearealer m.m.

2.4       SU skal be om foreldrerådets syn i saker som anses viktige for foreldrene.

2.5       For øvrig gjelder Forskrift om barnehagens samarbeidsutvalg utgitt av Barne- og familiedepartementet.

 

  1.          FORELDRERÅD

3.1       Foreldrerådet består av foreldrene/de foresatte til alle barna i barnehagen.

3.2       Foreldrerådet skal fremme fellesinteressene til foreldrene og bidra til at samarbeidet mellom barnehagen og foreldregruppen skaper et godt barnehagemiljø.

3.3       Foreldrerådet skal bli forelagt og har rett til å uttale seg i saker som er viktige for foreldrenes forhold til barnehagen. 

3.4       Ved avstemming i foreldrerådet gis det 1 stemme for hvert barn, og vanlig flertallsvedtak gjelder blant de frammøtte.

3.5       Foreldrerådet velger leder og nestleder, som også blir henholdsvis representant og vararepresentant til samarbeidsutvalget.

 

  1.          FORELDREMØTER

4.1       Foreldremøte skal avholdes minst to ganger i året.  De ansatte skal være til stede.

 

  1.          ÅPNINGSTIDER

5.1       Barnehagen har åpent fra mandag til fredag i inntil ni timer pr. dag innenfor den tidsramme som fastsettes av barnehagens samarbeidsutvalg. 

Dette tidsrommet skal ligge mellom kl. 07.00 og 17.00.

5.2       I løpet av barnehageåret skal barnet ha 5 uker ferie hvorav 3 uker sammenhengende sommerferie. Barnehagen skal ha skriftlig melding om 4 uker ferie. Den 5 ferieuken blir notert som ferie de 5 planleggingsdagene barnehagen er stengt, uten at foreldrene trenger å gi skriftlig melding om at det skal være ferie.

5.3       Barnehageåret starter når skoleåret starter. Barnehagen kan holde stengt 5 dager i året slik at personalet får gjennomført sin planlegging. En av disse dagene skal være forbeholdt kurs.

  1.          OPPTAK

6.1       Barnehagen er godkjent med et bruttoareal på 122,5 m2.  Utnyttelsesgraden er fastlagt til 5,3 m2 for barn under 3 år og 4m2 for barn over 3 år.

6.2       Barnehagen tar opp barn i alderen fra et 1/2 - 6 år. Barnet skal være fylt 1/2 år når det begynner i barnehagen.  Barn som ved barnehageårets begynnelse er 3 år eller mer, eller fyller 3 år i løpet av kalenderåret, tas opp i gruppen 3 - 6 år.

6.3       Barnehagen har ikke halve plasser, men to barn kan dele en hel plass. Delingen skal skje i hele dager.  

6.4       Hvert medlemskap gir rett til 1 plass. Ett barn på 1/2 - 3 år krever 2 plasser.  Medlemmer med 2 eller flere plasser har rett til plass for minst ett barn i denne gruppen.

6.5       Medlemmer prioriterer mellom sine søkere.  Ved opptak må barnehagens opptaksmyndighet ta hensyn til denne prioritering. 

6.6       Medlemmer skal hvert år innen 1. mars sende barnehagen skriftlig melding om hvilke barn som skal benytte medlemmets andel(er) i påfølgende barnehageår, eller eventuelt om plassen stilles til framleie. Barnehagen sender ut forespørsel i forkant av fristen.

6.7       Styrer er barnehagens opptaksmyndighet.

6.8       Opptak av barn skal samordnes med alle godkjente barnehager i kommunen, jf. barnehageloven § 7a.  Den samordnete opptaksprosessen innskrenker ikke barnehagens rett til opptak etter barnehagens vedtekter.

6.9       Barnehagens opptakskrets er barn av ansatte hos medlemmene, med prioritet til barn med nedsatt funksjonsevne, og barn som omfattes av lov om barnevern. (barnehagelovens § 13)

For fremleieplasser eller ledig areal gjelder følgende opptakskriterier i prioritert rekkefølge:

1. Barn som allerede har fremleieplass

2. Søsken av barn som har medlemsplass

3. Søsken av barn som har fremleieplass

 

Dersom søkere fortsatt står likt vil ansienniteten til søsken som fortsatt har plass ved nytt barnehageår gjelde.

 

Barnehagen kan for fremleieplasser ta hensyn til barns alder og gruppesammensetning.

 

Utover dette prioriteres søkere som har søkt plass i Granbuska barnehage, fortrinnsvis de som har satt Granbuska som sitt førstevalg.

 

Om noen søkere står likt skal det avgjøres ved loddtrekning hvem som får plass.

 

6.10     Alle søkere har klageadgang ved avslag om søknad om barnehageplass, både for faste plasser og fremleieplasser.

 

 

  1.          OPPSIGELSE AV BARNEHAGEPLASS

7.1       Partene har en gjensidig oppsigelsestid på 3 måneder. Oppsigelsestiden løper fra den 1. i påfølgende måned.

7.2       Oppsigelsen skal være skriftlig.

7.3       Ved oppsigelse av plass etter 1. april forlenges oppsigelsestiden og følgelig betalingsplikten ut barnehageåret. Likt med oppsigelse anses dersom barnet tas ut av barnehagen etter 1. april. Unntak fra betalingsplikten kan etter søknad innvilges av styrer i særlige tilfeller, f. eks. dersom barnet rammes av alvorlig sykdom.

 

 

  1.          BETALING

8.1       Foreldrebetaling fastsettes av styret.

8.2       Foreldrebetalingen forfaller til betaling forskuddsvis den 1. i hver måned. Det betales for 11 måneder pr. år.

8.3       Dersom det ikke er betalt for opphold innen en måned etter forfall, og betalingsutsettelse ikke er innvilget, gir styrer de foresatte en skriftlig melding om at barnet mister plassen dersom betaling ikke er skjedd innen 14 dager.

 

  1.          FRAMLEIE AV PLASSER

9.1       Ikke anvendte plasser skal om mulig framleies for et år av gangen.

9.2       Barnehagens styrer sørger for framleie av ledige plasser.

9.3       En framleieavtale er gyldig selv om medlemskap(ene) skifter eier.

 

 

  1.        DUGNAD

10.1     Foreldre som får barn inn i barnehagen plikter å yte dugnadsinnsats.

10.2     Styret bestemmer antall dugnadstimer pr. familie pr. år. De som ikke stiller på dugnad

            må betale kr 300,- for hver time de ikke stiller. Beløpet begrenses oppad til kr 1.500,-

            pr.år.   

10.3     Barnehagens samarbeidsutvalg i samråd med foreldrerådet bestemmer hvordan arbeidet skal organiseres og fordeles.

 

  1.        INTERNKONTROLL/HMS

11.1     Barnehagen skal foreta internkontroll etter gjeldende regler og forskrifter. Det vises til HMS for dokumentasjon av barnehagens internkontrollsystem.

 

  1.        VILKÅR FOR KOMMUNAL STØTTE

12.1     Barnehagens vilkår for kommunal støtte reguleres gjennom forskrift om likeverdig behandling og lokale retningslinjer.

 

 

  1.        TVISTER

13.1     Tvister mellom partene i foretaket skal først søkes løst ved forhandlinger. Fører ikke

            dette fram, avgjøres tvisten ved Vesterålen Tingrett

13.2     Hver av partene velger en representant hver i tillegg til sorenskriveren som utenforstående part.